RAYA Silnik Audio do Gier Komputerowych

Udźwiękowienie oferowane przez bibliotekę RAYA opiera się na innowacyjnej metodzie udźwiękowienia scen. Obecnie, ze względów wydajnościowych, najczęściej używane metody zakładają ręczną lub półautomatyczną modyfikację nagrań w celu dopasowania do warunków sceny. Polega ona na filtrowaniu dźwięku parametrami przypisanymi określonej kategorii pomieszczeń: np duża hala, korytarz, itp. Biblioteka RAYA opiera się na technice śledzenia wiązek (ang. beamtracing) w oparciu o rzeczywistą geometrię sceny. Parametry dla dźwięków na danej scenie są przeliczane na bieżąco poprzez rekonstrukcję trasy dźwięku w oparciu o fizyczne efekty akustyczne, w tym odbicia, dyfrakcję, przejście. Dźwięk zmienia się dynamicznie wraz z ruchem postaci gracza i źródeł dźwięku. Dzięki opracowanej technologii odbiorca może poczuć się jak w wirtualnym świecie gry. Program w sposobie działania zbliżony jest do narzędzi takich jak CATT Acoustics, przy czym obliczenia wykonywane są w czasie rzeczywistym.

Zapraszamy do pobrania gry opartej na bibliotece RAYA. Opis gry znajduje się w pracy dyplomowej autorów.

RAYAV otrzymał na targach INNOVA 2014 w Brukseli złoty medal

medal.jpg

Film prezentujący bibliotekę RAYA, obliczającą w czasie rzeczywistym symulację przestrzenną dźwięku w oparciu o beam i raytracing w Quake'e:

Plugin Adobe Flash Plugin jest niezbędny do obejrzenia tej zawartości.

Włoski portal Gamemag o RAYA

Bluesnews.com o RAYA

Czeski portal Zice.cz o RAYA

Dyskusje o RAYA w Quake'u na Redditr/Occulus i r/Games.

RAYA na Slashdot.

Plugin Adobe Flash Plugin jest niezbędny do obejrzenia tej zawartości.

O RAYA na stronie głównej AGH

PCelite o RAYA

PCLab o RAYA

Hacker News o RAYAVie

Dokumentacja viewera silnika RAYA

Wywiad z Bartoszem Ziółko przeprowadzony przez audiowizualni.pl na temat RAYAVu i branży gier komputerowych

O RAYAVie na blogu naukowym AGH

Bloomerg Businessweek Polska o RAYAV

Eska o RAYAV

PAP o RAYAV

Antyweb o RAYAV

Zapraszamy także na bloga. RAYAV został zlicencjonowany do użycia w grze Leash.

Copyright © Zespół Przetwarzania Sygnałów AGH 2011-2014